sobota 22. marca 2014

Rezistencia (Veronica Roth) - recenzia



JEDNO ROZHODNUTIE
ZMENÍ TVOJE PRIORITY

JEDNO ROZHODNUTIE
SPÔSOBÍ SMRŤ PRIATEĽA

JEDNO ROZHODNUTIE
ZAPRÍČINÍ VOJNU

JEDNO ROZHODNUTIE
ŤA MÔŽE ZNIČIŤ


Anotácia: Jedno rozhodnutie ťa môže zmeniť alebo zničiť. Každé rozhodnutie má však svoje dôsledky a po napätí, ktoré vzniklo medzi frakciami, sa Tris Priorová snaží zachrániť seba a tých, ktorých miluje. Zápasí s ničivými otázkami o smútku a odpustení, identite a oddanosti, politike a láske. Iniciačná ceremónia Neohrozenosti mala byť pre Tris dňom osláv a radosti, no skončila sa krvavými bojmi. V mysliach a dušiach frakcií sa rozhostil nepokoj, napätie každým dňom narastá. Tris stojí pred výzvou. Aby pomohla sebe a ostatným, musí naplno rozvinúť svoju divergenciu, aj keď nevie, čo všetko tým môže stratiť.

UPOZORNENIE: Recenzia môže obsahovať spoilery z predošlej časti (tie z tejto sú označené). :)


Dej: Dej v Divergencií sa mi páčil viacej. Bola tam uvoľnenejšia atmosféra - teda aspoň podľa možností -, pretože hoci šlo hlavným hrdinom o spoločenský status, nešlo im o život. Aspoň nie až tak, ako v Rezistencií.
Divergencia bola odviazanejšia, vtipnejšia, postavy tam robili odvážne veci a vážna bola asi len posledných cca 100 strán, po Záverečnom ceremoniáli. Rezistencia bola bojovnejšia, revolučnejšia - proste vojnovejšia -, no aj náročnejšia na pochop, pretože aby ste pochopili divergentný mozog alebo princíp na akom fungujú simulácie, potrebujete aj logické myslenie - nehovorím, že ja som hneď všetko pochopila, hej?.. :D
Celkovo sa mi páčila viac práve Divergencia, pretože pri jej čítaní som bola napätejšia, čo je síce irónia, pretože viac by sa to asi hodilo pri Rezistencií.. :D (tí, čo čítali ma dúfam chápu.. :D)
Taktiež spoznáme prostredia, na ktorých žijú a zgrupujú sa jednotlivé frakcie, čo je pre mňa veľké plus. Umožnia nám to hlavní hrdinovia, ktorí sa chvíľu u každej zastavia a trochu sa priživia. :D


Ďalším plusom pre mňa bolo, že dej sa medzi knihami nezastavil a hneď nadväzoval a pokračoval napríklad - jemný spoiler, nemalo by Vám to pokaziť pôžitok z čítania :) (pre prečítanie zvýraznite/označte kurzorom myši) - napríklad Divergencia končila tým, ako boli Tris s Tobiasom (a ďalšími) vo vlaku a presne tam aj začala Rezistencia.

Moje pocity: Vopred som bola varovaná na Trisine samovražedné sklony, no v celej knihe som ich prakticky nevnímala. Proste každá dystopická hrdinka má občas dosť zachraňovania celého sveta, takže chápem, že si potrebuje potrápiť myseľ napríklad uvažovaním o samovražde alebo že sa nechá zabiť, alebo že sa obetuje v "prospech" iných.

Hlavní hrdinovia: Ako som spomínala - Tris mi neliezla na nervy jej samovražednými misiami, ale skôr tým, že bola neúprimná a tajila veľa vecí nielen Tobiasovi - ktorý síce niečo tajil aj jej, takže si sú kvit -, ale aj mnohým iným ľuďom vo svojom okolí.
Zdá sa mi - a asi to tak aj bude -, že v Divergencií sa Tobias objavuje častejšie ako tu a to má kniha dokonca o nejakých 30 strán viac.. :D Aby som pravdu povedala - Tobiasa som si nejak extra neobľúbila, no nepovedala by som ani, že ho nemám rada, len mi proste občas lezie na nervy.. :D
Narazíme tu aj na ľudí - kandidátov -, s ktorými Tris bojovala o postup do Neohrozenosti aj keď ste ešte v Divergencií zmierili s tým, že viac o nich už počuť nebudete. No veru budete.. :D

Preklad: Úplne v pohode. :)

Pokračovanie: Rezistencia je druhý diel trilógie o odvahe Tris a Tobiasa a minulý piatok (14.3.'14 - tuším) vyšiel posledný diel Experiment (recenzia čoskoro).


Obálka: Chvíľu sa mi páči, chvíľu mi príde fádna a nevýrazná. Som proste nerozhodná, no nepochybujem, že na poličke vynikne hlavne svojou nevýraznosťou k čomu ale dosť pomôže aj tá hrúbka. :D

Filmové spracovanie: Malo by byť. Premiéra je naplánovaná na 20.3.2015.


Hviezdičkovanie: Túto trilógiu som si zamilovala, no po Rezistencií sa necítim tak skvelo a omámene ako po Divergencií, takže sa to odrazí aj na hviezdičkách. Neviem sa rozhodnúť medzi štyri a pol a iba štyri, no chyba bola asi v prijímateľovi - čiže vo mne -, takže dávam štyri a pol hviezdičky, pretože hoci bola dobrá, niečo jej chýbalo k dokonalosti a netromfla svoju predchodkyňu.




Odporúčam: Ak ste čítali Divergenciu, rozhodne sa nezastavujte a prečítajte si aj Rezistenciu, hoci ja som od nej čakala niečo iné a mám jemný  - akoby facebook "povedal" - depressed feeling.
Každopádne však čítanie neľutujem a zhltla som ju za nie celé tri dni. Možno aj kvôli tomu sa pýtam: "A toto je všetko?" :D
Plánujem si dať re-reading (tak o rok asi..) a hlbšie sa nad ňou zamyslieť, pretože hoci sa mi páčila (a teraz keď spomínam na všetky tie super-chvíľky z nej mám.. príjemný pocit), no čakala som na niečo, čo proste neprišlo. Stále čakala na nejaký zlom alebočo a ono to tam možno aj bolo, len som to pri toľkom očakávaní niečoho iného nepostrehla. :| :/


Za poskytnutie recenzného výtlačku vďačím spoločnosti iPark.sk.
Knižku si môžete kúpiť napríklad TU. :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára